project: Hoe houden we onze tanden proper?

 

We kozen ons tandenproject net op het juiste moment... veel kleuters verloren net een tandje. Het gebeurde zelfs plots in de klas tijdens het fruit eten. 
Iedereen genoot mee van het spektakel!






We poetsten al elke middag onze tanden, maar met dit project stonden we toch even stil bij hoe je dat best doet. Vraag maar aan je kleuter, ze poetsen nu hun tanden 2 minuten lang!





Donderdag deden we het op een leukere manier. We poetsten buiten elkaars tanden, niet zomaar, maar met de ogen gesloten. Grappig was het zeker!











In de klas werd er gespeeld met de instrumenten van de tandarts. 
Hahaha, zijn dat dan muziekinstrumenten vroegen de kleuters? 


We maakten een tandartsenpraktijk in de klas. We speelden per 3 samen: de patiënt die al binnen behandeld wordt, de tandarts en de patiënt in de wachtkamer. 








Met plasticine werden veel tanden gemaakt!



Voor het contractwerk werkten we aan de verschillende knapjes.

TAALKNAP

1. Tanden hebben verschillende vormen: hoekjes, boogjes,... we schreven ze van links naar rechts.





2. We zochten dezelfde letters in de tanden. 
Maar we moesten goed opletten want er waren drukletters en leesletters.



3. We verwoordden wat er op de prenten stond en kleefden het bij de gezonde/ongezonde tand.


4. We bekeken de nieuwe boeken in het project.

5. We zochten de juiste mondjes bij het juiste kindje van de klas. 
Eerst raden en dan de spreekmuur laten spreken.


6. We zochten de letters van TANDEN  terug.

REKENKNAP

1. We legden het vijfbeeld bij de juiste mond.

2. We rangschikten de tanden van 1 tem 6.


3. We maakten tandjes uit plasticine en kleefden ze in de mond. 
We moesten goed kijken naar het getal boven de mond om het aantal te kennen.



4. We oefenden verder op plus en min (meer/minder).


5. Anderen oefenden het vijfbeeld met eitjes.

SAMENKNAP

1. We probeerden zo snel mogelijk al onze tanden te verzamelen.



2. We speelden het bijtende krokodilspel. 
Duwen op een tand en hopen dat de krokodil niet hapt!


BEWEEGKNAP

1. We tekenden de lijnen duidelijk door.





2. We zochten de weg in een tanddoolhof.


3. We gaven ons mensje plasticinetanden.


4. We rolden een stok met witte klei en staken er oorstokjes in als borstel.





5. We konden de vieze vuile tanden flossen. 



BEELDKNAP

1. Verven met tandenborstels? Ohja, dat is wel leuk!


2. Of spatten maken met tandenborstels? 
Als we dat over een tandenmal doen, dan hebben we een mooi resultaat. 






3. We knutselden ook een spiegel met beker, tandpasta en tandenborstel. 








Spelletjesdag op woensdag.








Yoga bij Janne.



Klasoverschrijdende activiteit: mannetje met grote mond.









We maakten een mondje met tanden van appel en stukjes marshmellow.





Donderdagnamiddag tekenden we krijttanden en we vulden ze op met natuurmaterialen.






Op vrijdag kwamen er weer primula's langs. Deze keer speelden ze toneeltjes over 'naar de tandarts'. De verschillende gevoelens kwamen aan bod.  Top gedaan!!





Belangrijke weetjes:
Maandag 1 mei: vrije dag
Dinsdag 2 mei: derde kleuters gaan zwemmen in de voormiddag
Vrijdag 5 mei: grootoudernamiddag (mail werd hiervoor een tijdje geleden door Els verstuurd om in te schrijven)


Fijn weekend! 
















Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste schoolweek juni 2023

Week van 19/06 tem 23/06

Welke dieren vinden we op ons domein? Week 3