Week eindproduct boten

We hadden weer een jarige deze week. 
Proficiat kerel.


Ook bij de boterbloemen hadden we 2 jarigen!
Bedankt voor het lekkere traktaat. Mmmmm!
HIEP HIEP HOERA!




Op maandag hadden de boterbloemen 'de vertelkring'. We konden samen genieten van de verhalen over verschillende uitstappen, boekjes, tekeningen en foto's van het weekend geweest. 





De anemonen kregen nog een laatste week om hun contractkaart af te werken. 
AHUM, even een realityshock!

We probeerden een boot door te tekenen op de lichtbak. Dit voor beweegknap.





Voor beeldknap knutselden we een varende boot.
We werkten ons stappenplan af. 
Wel 4 verschillende fases, maar amai, top gedaan!





Mondjes open en tongetjes naar buiten, snippertjes maken door te scheuren of te knippen en kleven op onze stoomboot.





Er werden ook kleine kapiteintjes gemaakt van een wc-rol.
Wat een precisiewerk om zo'n klein hoedje te vouwen, echt beweegknap!




We maakten ook bootjes dmv het gebruik van een lat. 
We tekenden een lijn in de helft van het driehoekje en hadden zo twee helften voor de zeilen. 


Voor samenknap en rekenknap speelden we een spel met getallen en dobbelsteen. 
Om het eerst je rijtje vol!



Bij Janne speelden we een rijmspelletje in het project.


Nadien probeerden we de rijmpjes zelf te maken zonder hulp.



Dinsdag is gevoelenskring. Cleo legde verschillende soorten muziek op en elk voor zich konden de kleuters een groene of rode duim opsteken. Grappig om te zien wat sommige kinderen graag horen van muziek! We leerden hoe een gevoel helemaal anders kan zijn bij het horen van muziek.



Puzzelen maar, we knipten zelf de puzzelstukken om daarna opnieuw te maken en op te kleven.






Voor beeldknap konden de boterbloemen knippen, scheuren en plakken 










We sorteerden de bootjes op kleur en op grootte.




We telden de bootjes voor rekenknap en tekenden evenveel bollen of schreven het getal op.



We leerden dat BOOT begint met de letter 'b'. 
We gingen zelfs al aan de slag om die te schrijven voor taalknap. 


Er werden ook voor taalknap woorden uit het project nagestempeld.




Oh we mogen tekenen op tafel? We verbinden de bootjes die hetzelfde zijn.



Voor beweegknap bouwden we boten met de clics.



Voor samenknap bouwden we bruggen boven de rivier, dan moesten we testen of de boten eronder konden varen.


Ook de boterbloemen deden aan samenknap. Hier hebben ze samen een 'boterbloemenboot' gebouwd. 






Nu alleen nog de boot versieren. 




We gingen aan de slag voor ons eindproduct, we maakten een grote anker voor onze boterbloemen boot.


De anemonen kwamen ons een handje helpen om ringels te maken voor aan onze anker.



Voor rekenknap en beweegknap kleurden we de boot volgens getal en kleur.


We zochten de verschillen op de tekening voor rekenknap.


Rekenknap bij de boterbloemen; hier konden ze vuurtorens van groot naar klein sorteren en daarna opkleven. 






We gooien met de dobbelsteen en sprongen op de prent die we zagen.



We konden ook een duikbootpuzzel maken, "pfff dit was wel een moeilijk werkje maar wij kunnen dit" kregen we te horen! 





Een boot timmeren





Voor taalknap en rekenknap konden we een bingo spelen.



Maar ook boten zoeken in het zand en deze juist benoemen 





Voor taalknap klapten we woordstukken. 



Voor rekenknap volgden een richting tot bij een bepaalde prent, zijn we juist? 
We controleerden onszelf!


Voor beweegknap probeerden we een boot te timmeren.



Voor taal en beweegknap konden de boterbloemen hun eigen boot tekenen/schilderen. En ja hoor, hier kwam veel fantasie boven ;) 



Maandagnamiddag stond de speelplaats vol met grote plassen water. De ideale gelegenheid om onze bootjes uit de klas even te testen. Blijven ze drijven of zinken ze?
(Er zijn nog enkele kindjes die geen laarzen mee brachten, brengen jullie dit in orde aub?)












Dinsdagnamiddag kregen we bezoek van de pappie van Charlie en Lilly. Hij had zijn boot mee. 
We kregen een stempel van een anker op de hand en mochten dan de boot op!
Hartelijk bedankt Johan om langs te komen en de kinderen zo warm te begroeten!



























Verwerking van Pappie en zijn boot, een vrije tekst voor taalknap.



Op woensdag is er yogakring met Janne, ook de klaspop Boris kon mee genieten! 


En dan krijgt derde kleuter Franse les van Elke! 
Wat kijken we hier telkens naar uit!


Spelletjes op woensdag:




















Voor taalknap typten we woorden na uit een boek van boten.




Voor beeldknap maakten we een confettiboot.







We begonnen aan een kroon maar die zullen we maandag nog verder afwerken ;)






Hier en daar vaarden er kleuters langs... hihi.


Donderdag maakten we hotdogbootjes!
En smaken dat het deed!









Ook de boterbloemen hebben lekker gesmuld.



Het patroon van de kleuren volgen om de bootjes juist op het water te plaatsen.



De madeliefjes kwamen ons wat meer vertellen over de boot van de vikingen. 
Hoe leuk gebracht! Dank je wel lieve madeliefjes!








Donderdag stond Lily in de kijker. Ze houdt van turnen en plasticine. Ze heeft een poes en drie kippen. En wat ons vooral bij bleef... ze kan toveren! (zie filmpje)




Op donderdag deden we een zoektocht in ons bos. We kregen een blad met daarop 9 prenten uit het project. Die moesten we zoeken in het bos.







Na 3 weken te leren over boten werd het tijd om zelf eens een kapitein te worden. Tijd voor actie


En ja hoor, dit is gelukt. Het zijn echte kapiteins












Vrijdag was het tijd om ons voorbije project te evalueren.
Wat vonden we leuk, niet leuk en waarom? 




Dank je wel An-Sopfie voor deze mooie boot! 

Rocco, Eli en Gentil vonden dit boek in de opvang. En weet je wat? Er stond een varende auto in!!
We zochten natuurlijk een bijhorend filmpje op youtube!

Nog net op de valreep bracht Robbe zijn zelf gemaakte boot mee. Hij was fier om te vertellen dat hij dit maakte met zijn papa.

Vrijdagnamiddag maakten de anemonen natuurgezichten op hun eigen schaduw met Kyara. 
Top!!!






Zowel de anemonen als de boterbloemen werkten deze week naar een eindproduct toe.
De anemonen verwerkten al hun moeilijke woorden in een zelfgemaakt gedicht. 
(zie powerpoint)

De kapiteins en matrozen heten jullie welkom op de boterbloemenboot, schip ahoy! 



Zo, ons botenproject zit erop! Volgende week is er een sprokkelweek en op dinsdag is het werelddierendag. 
Jullie ontvangen nog een mail hierover. 

Wie komt woensdag eens meespelen? Van 10u45 tot 11u20? Allen welkom!!


Fijn weekend!










Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Laatste schoolweek juni 2023

Week van 19/06 tem 23/06

Welke kriebeldieren vinden we op ons domein? Week 2