Sprokkelweek van 30/01 tem 03/02 en... een nieuw project!

 


Joepie, wat waren we blij om zelf weer de begeleider te mogen zijn! Tijdens de stageweken hebben de anemonen een nieuw soort contractkaart uitgetest op de computer bij Cleo (smartsymbols). De laatste stageweek was er ééntje om dit alles goed uit te testen en wauw!! Alle anemonen doen dit top! Symbool aanklikken en aanduiden welk werkje je zal doen... wat worden we groot! Na het werkje moeten de kleuters ook evalueren, leuk of niet leuk? Na een dag vol werk kan Cleo zien wie wat gedaan heeft en hoelang ze erover deden. Vanaf nu wordt dit elke dag bijgehouden door elke kleuter. 




We hebben er een nieuwe peuter bij, welkom Kyra!


We begonnen maandag terug met een vertelkring. Wat hadden de boterbloemen veel mee!
 















Klaar voor heel wat knapjes deze week!
Voor beweegknap tekenden we de andere helft van de vormen.



We bouwden ook tekeningen na met de juiste vormen/blokken.










We bouwden torens met boomstronken.


Voor rekenknap gooiden we met de dobbelsteen en omcirkelden evenveel bollen.



We leerden wat leeg - halfvol - vol is, dit konden we ook samen uittesten met maïs. 
Ook met opdrachtkaarten. 

We kleurden de ballonnen volgens de kleurenlegende voor rekenknap.



Voor beeldknap vervolledigden we een stukje van de tekening.





We experimenteerden voor beeldknap met lijm en zand/gips of zout.



Ook de boterbloemen gingen volop experimenteren met verschillende technieken. 
Als eerste konden we met plakband een patroon maken om daarna met verf erover te schilderen. 


Voor beeldknap mochten we experimenteren met vingerverf, lekker knoeien met onze handen.





En we konden vrij schilderen en kleuren mengen.



Als tweede konden we stempelen met ballonnen 



En als derde experimenteerden we met touw en verf


Hé, geen ogen of mond of neus? Wij maakten het gezicht volledig met plasticine.


Voor beweegknap knipten we spiralen. 
Hoe houden we nu best ons blad vast en wat is nu het begin of einde??





Ook konden we voor beweegknap de verschillende vormen versieren met knopen.




Voor samenknap konden we samen een spel spelen, visjes vangen met de hengel.


Voor taalknap maakten we schrijfpatronen. Gooien met de dobbelsteen en op de kaart zoeken welk schrijfpatroon we moesten schrijven. We onthouden van links naar rechts!




We konden zelf een patroon maken met de gekleurde kamelen of we konden aan de hand van opdrachtkaarten een patroon namaken 

We gingen op zoek naar het blokje met de andere helft van de vorm om die zo volledig te maken.

We experimenteerden met zand en maakten vormen, tekeningen in het zand op de lichtbak.




Voor taalknap tekenden we wat de spreekmuur ons vertelde.
 Teken dit figuurtje in het midden van je blad, teken evenveel bloemen,... 




We zetten de letterpotjes voor taalknap op dezelfde letters.




Beweegknap: oefening lateralisatie, niet makkelijk hoor. 


Voor samenknap speelden we Halli Galli.



Of twister! Wat was nu weer links en rechts?? hihi


Even wat uitleg geven aan wat boterbloemen, top om te zien!


Dinsdag is gevoelenskring en stonden we even stil bij het boek: "de bromtrol". 
Zelf kropen we ook even in zijn huid! 

Op dinsdag is er muziekkring, muis en monster kwamen na een lange tijd nog eens naar de klas en hadden heel wat instrumenten om te tonen.





De namiddagactiviteiten van deze week: hameren, trekpopje maken, tiktak kijken, spelletjes spelen, boekje beluisteren,... gezellig samen spelen!















Spelletjesdag op woensdag, steeds welkom om met ons mee te spelen van 10u45 tot 11u15. 
Bedankt vrijwilligers!!
























Yogamomentje....stttttttt 😴


Op donderdag probeerden  we een antwoord te formuleren op 'vraag van de week'. 


Na ons forum vorige week over afval, bekeken we eens wat nu in welke vuinisbak hoort. 
Chantal restafval, Amedée PMD, Vladimir papier en Jérom compostworm. 




Voor taalknap zochten we de rijmwoorden terug.




Even voelen in de zak, aha waar moet deze? 


We stelden nieuwe woorden samen... sneeuw + pop = sneeuwpop!!

Voor beweegknap hebben we 'blind' getekend. 



Voor beeldknap knutselden we verschillende leuke dingen met wc-rollen. Verrekijkers, ninja's, lieveheersbeestjes... alles was mogelijk. 







We konden een memory spelen van gekke dieren. 

We konden ook een balanceer spel spelen.

Voor taalknap beluisterden we een verhaal op de 'fundels prentenboeken' online.
Daarna volgde een bespreking: hoe vond ik het? Wat heb ik onthouden? 



Voor rekenknap gingen we aan de slag met de linking cubes. 


Voor beeldknap experimenteerden we met verf en folie.
Hu? Onze handen zijn niet vuil? 
He, de kleuren gaan door elkaar?







We hadden ook heel wat knip- en plakwerk, we knipten de vormen uit en kleefden die op de juiste plaats in de boom.



Waar zijn onze ogen, mond en neus naartoe? We maakten onze eigen gekke gezichten en wat vonden we dat grappig.





We maakten donderdag ook vetbollen voor de volgels buiten, in de namiddag hingen we ze buiten op.



Een beetje hulp was op zijn plaats met die hoge takken. 

Op vrijdag kwamen Mira en Flore (L5 en L6) langs om een prentenboek voor te lezen. 
Dit gebeurt vanaf nu elke vrijdag! Top gedaan dames!

En ja hoor... we kozen een nieuw project!! 
De hele klas werkt over restaurant maar onze vraagstelling zal anders zijn.
De anemonen: "Hoe wordt een menukaart gemaakt in een restaurant?"
De boterbloemen: "Wie werkt allemaal in een restaurant?"
Er zullen dus twee eindproducten zijn op het einde. 

De anemonen stelden al wat vraagjes op:



Breng gerust materialen mee voor ons project!

Niet te vergeten: maandag 6 februari is er pedagogische studiedag! Geen school dus!

Fijn weekend!











Reacties

  1. Onze Miel is heel geinteresserd in wat de kinderen vertellen in de vertelkring

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Laatste schoolweek juni 2023

Week van 19/06 tem 23/06

Welke dieren vinden we op ons domein? Week 3