Project restaurant van 7/02 tem 10/02

 

Vorige week hebben de anemonen nog een volksdansje geleerd maar dat geraakte niet op de blog. MAAR... zoveel kleuters willen dit op de blog zodat ze thuis eens kunnen tonen wat we deden. Bij deze een linkje naar het liedje:

We startten de week met de verjaardag van Emile.
HIEP HIEP HOERA, 4 jaar! We smulden van de lekkere cupcakes, dank u wel voor de traktatie.

Dinsdag was onze eerste schooldag. Geen tijd te verliezen, de klas werd direct aangepakt. Waar bouwen we een restaurant? Wat hebben we nodig? Wat moet verhuizen van hoek?
Zand uit de zandtafel en die moest uit de weg! 
Oef, eindelijk plaats om tafels te zetten en mooi te dekken. 


De muren van het restaurant kreeg mooie tekeningen.


Ahja, hoe gaan de mensen ons restaurant herkennen? Juist, even schrijven!


En uit wat krijgen de klanten keuze? 
We maken toch gewoon verschillende keuzes en hangen die op. 


En na veel gesleur... konden we een plaatsje innemen in het restaurant.
Twee obers, een kok en klanten! De kleuters zochten een mooie outfit uit en genoten van hun uitstapje. Hihi!



Zeg maar hoor! Wat zal het worden?



Oeps, we waren nog wat te vroeg. Onze tafel was nog niet klaar. 
Maar dat geeft niks! Dan drinken we gezellig een drankje in de tuin van het restaurant. 


Ah... de tafel is klaar! Kom maar binnen!

Hier een leuk filmpje!

We zochten ook afwassers... helaas, nog niet gevonden! hihi


De boterbloemen hadden weer veel te vertellen, er werden ook spullen meegebracht voor het nieuwe project.









Ook de boterbloemen hebben al veel genot beleefd in het restaurantje van de klas.







Het contractwerk van deze week daagde ons weer wat uit. 
Voor rekenknap puzzelden we de verknipte pizzadozen. 


Hu? Een vork is toch om te eten? 
Voor beeldknap mochten we stempelen met een vork.





We knipten of scheurden onze eigen frietjes voor in onze puntzak.


We konden ook een koksmuts uitprikken om daarna met onze handen de snor te maken van de kok. 
Hier ook een voorbeeldje van de koks. 





En we maakten onze eigen placemat. Deze konden ze inkleuren om daarna in reclameboekjes wat lekkers uitknippen en opkleven. 







Voor beweegknap maakten we kleiborden. Ahja want we hebben dat al eens gezien hoe keramieken borden gemaakt worden. Ahum, dat is toch nog iets anders! hahaha


Of we konden met plasticine eten maken, balletjes rollen, pizza maken, ... 





Voor beweegknap konden we ook gekleurde pittenzakjes naar de juiste kookpot gooien.




Nog voor beeldknap knutselden we een pan en een bord met een lekker gerechtje. Zoals jullie kunnen zien was spaghetti heel populair!












We sorteerden het bestek in bakjes want amai wat een rommel.


We keken in leuke boekjes rond eten en restaurant.

Voor rekenknap telden we de frieten en vulden de frietzakken. 




Waar hoort wat? Waar moet deze vork? Oh en dit bord? We leerden hoe we een tafel moeten dekken aan de hand van voorbeeldkaarten. 





Voor taalknap gaven we elkaar instructies over een tafelopstelling. 
We moesten dus zeer goed en duidelijk praten en de andere goed luisteren. 



We stapelden bekers op elkaar om zo hoge torens te bekomen.




Of we konden met vergrootglazen op zoek op de kijk/zoekplaten. 
Koekoek!! :) 



Voor rekenknap legden we pasta in het juiste potje. 
Derde kleuter ging zelfs al aan de slag met + 1 en - 1. Wauw!!


Waar horen de pizzastukken? Aan de hand van het tellen konden we dit maken. 


Voor taalknap maakten we onze naam uit rijstkorrels.


Voor beweegknap maakten we een pizza: cirkel knippen, stroken knippen en bollen kleven. Derde kleuter ging ook aan de slag met meten. De stroken mochten niet uit de cirkel komen! 



Dinsdagnamiddag konden we met Janne een activiteit doen in het project. Rarara... wat wordt er getekend? We keken eerst wat Janne voor ons tekende om dit daarna zelf uit te proberen. 





Spelletjesdag op 
woensdag.






















We maakten sliertjes, bolletjes uit plasticine voor op ons bord.



Voor taalknap speelden we samen een spelletje rond de woorden die veel aan bod komen binnen het project.



Aan de hand van het draairad konden we zien wat de jongen en het meisje konden eten.



Voor rekenknap knipten we koksmutsen uit en kleefden we die op van groot naar klein. Vervolgens mochten we die ook wat inkleuren.


We probeerden de omtrek van een mes, vork en lepel te tekenen. 


Tijdens een kringmomentje deden we een activiteit rond vol, halfvol en leeg. 


Voor beeldknap zijn we begonnen aan onze eigen schorten.








Hiep hiep hoera voor Robbe. Proficiat met je 5de verjaardag en 
dank je voor de lekkere ijsjes!




Beweegknap: yeti in mijn spaghetti.



Voor rekenknap spaarden we balletjes voor in onze soep.


Op donderdagnamiddag gingen we naar buiten. 
Wedstrijd: met gevulde plateau rond lopen in twee groepen! Spannend!!






Ook Kyara en Cleo probeerden dit uit!


Ook vrijdag hadden we nog een jarige. Hiep hiep hiep hoera, Blues 4 jaar :) 
MMMMM.... lekkere pannenkoeken! Dank je wel.


Op vrijdag komen er primula's langs om iets te doen rond een verhaal.
 Deze week was het een toneel rond het boek: tafelmanieren. 



De kleuters waren super enthosuiast en terecht. Top gedaan dames!


Vrijdagnamiddag gingen we naar het bos en maakten we lekkere natuursoep!













Oei??? Kindjessoep??

Piep!!


Nog een weekje te gaan in ons project restaurant. De boterbloemen gaan donderdag op uitstap naar een restaurant in Izegem. De anemonen zijn nog aan het plannen maar zullen in de sprokkelweek, net na de vakantie, nog een uitstap doen naar een restaurant. meer info later!

Fijn weekend!



















Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste schoolweek juni 2023

Week van 19/06 tem 23/06

Welke dieren vinden we op ons domein? Week 3