Projectweek 2: Welke paddenstoelen vinden we op ons schooldomein?

 

Jaja ook deze week hadden we een jarige job! Gelukkige verjaardag Elle-Noor en dank u wel voor de heerlijke pannenkoeken die we zelf mochten bakken (met hulp natuurlijk). 












Maandag = vertelkring. 
Ook deze week hadden we zeer veel te vertellen over ons weekend al dan niet aansluitend op ons project. 










We maakten een verteltafel rond paddenstoelen in een herfstbos.








Voor beeldknap maakten we een paddenstoelenkroon.



Voor rekenknap draaiden we tegelijkertijd een paddenstoel om.
 Als we evenveel hadden op het hoedje, moesten we om het eerst op de bel drukken. 




rekenknap: een matrix.


Nog rekenknap :we zochten de juiste paddenstoel aan de hand van de schaduwkaarten. 




Rekenknap:
we knipten of prikten de paddenstoelen uit en kleefden die op van klein naar groot.




We speelden voor samenknap een vormenspel. 
Ga zo snel mogelijk omhoog volgens het gegooide vormpje.



Voor samenknap speelden we een spel: om het eerst bovenaan.

Kijk zeg, een reuzepaddenstoel.


Veel plakwerk, waar moeten deze stickers? 










We werkten nog wat werkjes af van vorige week.





Dit zat er ook nogmaals in: tellend rijgen.


We mochten weer eens op de tafel kleuren, we zochten naar dezelfde paddenstoelen en verbonden die met elkaar.


Taalknap: we keken met een vergrootglas naar de paddenstoelen en omschreven de paddenstoelen.





Voor samenknap speelden we ook een memory.




Voor beeldknap knutselden we een lampion in verschillende stappen: 
stap 1: paddenstoelen tekenen en prikken op de lijnen op carbonpapier.



Stap 2: grassprieten knippen



Stap 3: knippen en prikken van een hoedje.



De lampion werken we maandag af.

Vrij schilderen blijft ook steeds leuk.

Voor beweegknap plaatsten we de pomponnen op de paddenstoel met een pincet.





We keken terug in boekjes over paddenstoelen.

Voor beeldknap konden de kleuters experimenteren met knikkers in een schoendoos. "Shaken, shaken, shaken. 😀"








Snippers van papier om een paddenstoel te maken 






Voor taalknap deden we een teken- en kleurdictee. 
Kleur de grootste ..., kleur rechts,...


Voor beweegknap verbonden we de paddenstoel met het mandje met verschillende lijnen.







Voor taalknap zochten we de soorten paddenstoelen op de vertelplaten. 







Voor beweegknap tekenden we grote krijtpaddenstoelen.


Samenknap: spelletje met kleurenpaddenstoelen.


Samenknap: paddenstoelenbingo (vorige week) 




In de namiddag zien we altijd zo'n mooie bloeimomenten tussen de verschillende leeftijden!








Dinsdag namiddag maakten we paddenstoelen vingerpopjes.







Namiddag activiteit: genieten van een paddenstoelenmassage. 





Yoga op woensdag





Frans voor K3 bij Elke

Woensdag was er spelletjeskring. RARARA, wie zat verstopt onder de paddenstoel.





Woensdag = spelletjesdag























Donderdag stond Suze in de kijker: ze houdt van paarden, barbies en heeft een poes en hond. De hond is al 12 jaar oud! Zo flink verteld!



Voor samenknap speelden we een kleurenspel,
 om het eerst je kabouter bij de paddenstoelen.



Voor taalknap zochten we de letters van paddenstoel.


Nog voor taalknap vergeleken we de woorden en kleefden de delen van de paddenstoel juist op.


Voor beweegknap maakten we paddenstoelen van de grote strijkparels.


Tijdens een kringmoment leerden we over de groei van een paddenstoel, dit oefenden we door de verschillende stappen uit te knippen en vervolgens op te kleven.




Voor beweegknap lieten we de kabouters balanceren op de wankelende paddenstoel.




Rekenknap: we probeerden evenveel te leggen.



Voor beweegknap maakten we grote cirkels in de paddenstoel met de dikke potloden.







Kijk eens welke mooie paddenstoelen gemaakt werden met de plusblokjes.



Welke schaduw is van welke paddenstoel? 





Voor rekenknap moesten we eerst de stukken van de paddenstoel uitprikken om daarna de paddenstoel te maken. Pffff veel werk maar wel gelukt! 😉







Voor samenknap speelden we een kegelspel. 
We probeerden de paddenstoelen om te gooien.



Voor beeldknap stempelden we met dotters.






We speelden samen het spel van de paddenstoelen.



We experimenteerden met de magnetenschijfjes op de lichttafel.




Voor beeldknap versierden we de paddenstoelen met wasco en overschilderden we met ecoline.
Maandag volgt stap 2 van dit werkje. 






We maakten het patroonkaartje na.



Voor taalknap beluisterden we een digitaal verhaal en maakten we een boekbespreking.






Donderdagnamiddag maakten we een paddenstoelen hanger.










Op de speelplaats vonden we zoveel elfenbankjes op de boomstronken.
Als namiddagactiviteit knutselden we dit op papier. Zo goed gedaan!!















Deze week hadden we het opnieuw over twee soorten paddenstoelen en leerden we hoe een paddenstoel groeit.

Vrijdag was er ontdekkring, en wat zat er in onze ontdektas? 



Een klein spiegeltje, we keken allemaal eens in de spiegels en omschreven wat we allemaal konden zien.




Hierop aansluitend trokken we in de namiddag onze laarzen aan en liepen het bos in op zoek naar paddenstoelen. Wat zien we hier nu? 















Op vrijdag kregen we een workshop van 'viesvuilland'.
 We leerden hoe we ons afval kunnen sorteren.










Even een kort fragmentje.


Vrijdagnamiddag maakten we de 'p' van paddenstoel met onszelf.
Derde kleuter ging met Kyara op zoek naar de letterdief!


We probeerden een experiment uit. We sneden de steeltjes van de shiitake 's. Maandag zouden we graag de sporen ervan op papier zien staan. Dus de hoedjes zetten we op papier. Onder de blauwe potjes met een druppel water bij, onder e gele potjes zonder water. We zijn alvast reuzebenieuwd wat we maandag te zien krijgen.




Tweede kleuter trok naar het speelhuisje (beetje krap😆) maar wel eens leuk. We speelden er spelletjes met de paddenstoelen. Eerste, tweede, derde,... kleinste, grootste,...





Paddenstoeltje leggen... hihi




Jaja het is zover. Op naar onze laatste week 'project paddenstoelen'. 
We werken naar een eindproduct toe! 

Donderdag 27/10 gaan de anemonen in de namiddag op paddenstoelentocht in park Mariënstede. 
Vrijdag 28/10 gaan de boterbloemen een wandeling maken rond het schooldomein.

Fijn weekend en tot maandag!



Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Project: Welke robots bestaan er allemaal?

Project: "Hoe maak je kunst?"

Week eindproduct boten