Projectweek 1: Welke paddenstoelen vinden we op ons schooldomein?
Deze week hadden we een jarige.
Proficiat Miraz! Bedankt voor het lekkere traktaat!
Er werden al heel wat spullen meegebracht over paddenstoelen.
Hier en daar werden er geplukte paddenstoelen meegebracht, leuk om eens van dichtbij te zien. Nu hebben we geleerd dat we geen paddenstoelen meer plukken want dat is niet fijn voor de natuur.
Ook bij de boterbloemen werden er paddenstoelen meegebracht om dichtbij te gaan bekijken. Maar ze konden hier ook vertellen wat ze dit weekend gedaan hadden.
Een nieuw project: nieuwe contractkaarten.
Voor rekenknap zochten we de schaduwen van de paddenstoelen.
Maakten we een sudoku van paddenstoelen.
We trokken een getal uit de zak en zochten de paddenstoel met evenveel stippen.
We sorteerden de paddenstoelen: volgens grootte, volgens aantal stippen, volgens aantal,...
We zochten paddenstoelen bij elkaar die we konden linken.
Voor taalknap zochten we dezelfde kaartjes volgens naam.
Voor beeldknap knipten we het hoedje uit van de paddenstoel, maakten we propjes van papier om op te kleven voor de schubben van de paddenstoel en we stempelden de steel van de paddenstoel met kurk, veel werk dus :)
Rekenknap: hier konden we de paddenstoelen maken door te kijken naar de steel en zo hetzelfde hoedje te zoeken van de paddenstoel.
Rekenknap: Hoeveel stippen heeft de paddenstoel? Welke paddenstoel is hetzelfde, dit konden ze aanduiden met een wasknijper.
Voor beweegknap tekenden we de andere helft van de paddenstoel.
Voor rekenknap telden we de stipjes en knepen we evenveel wasknijpers op de paddenstoel.
Voor beweegknap rolden we kastanjes in de paddenstoelen. En ja hoor, dit ging heel goed!
We boetseerden bolletjes uit plasticine.
Voor beeldknap maakten we een paddenstoelenkaart met crêpepapier.
Voor beeldknap knutselden we een paddenstoel van papieren bordjes .
Er werden hele mooie paddenstoelen geschilderd met de waterverf.
Voor samenknap speelden we vier op een rij , rekening houdend met klein, middelgroot en groot.
Welke steel hoort bij welk hoedje?
Voor beweegknap tekenden we een paddenstoel aan de hand van een stappenplan.
We bekeken interessante boekjes over paddenstoelen.
Voor beeldknap tekenden we grote paddenstoelen over de lijnen met houtskool.
We tekenden evenveel bollen op de hoed van de paddenstoel.
Waar is de andere helft van de paddenstoel?
Dinsdagnamiddag knutselden we een paddenstoelenveld in het donker.
Eerst alle paddenstoelen in een felle wascokleur kleuren en daarna overschilderen met blauwe ecoline.
We zochten dinsdagnamiddag in ons bos naar prenten van paddenstoelen die verstopt zaten.
We waren zo enthousiast toen we echte paddenstoelen vonden.
We leerden dat paddenstoelen kunnen praten, ohja echt waar!!
Vraag maar eens aan je kleuter hoe dat juist werkt.
We beluisterden een radiofragment:
We leerden daarbij een heel moeilijk woord: een mycoloog, een paddenstoelen/schimmelexpert.
Dus, elke paddenstoel heeft een zwamvlok met draden... Ok, dat gaan we even zelf naspelen.
Dank u aan de voorbijganger om dit moment even vast te leggen!😘
Zo waren we allemaal verbonden!
Voor samenknap speelden we een zoekspel met het draairad.
Tijdens de turnles gingen we aan de slag met linten.
Voor taalknap was er schrijfdans: de paddenstoel.
Voor beeldknap knutselden we een herfstbord met opkomende paddenstoel.
Rekenknap: we hingen knopen op de pijpenrager volgens het getal.
Samenknap en rekenknap: vier op een rij met kleuren en aantallen.
Beweegknap en taalknap: schrijfmotoriek: de paddenstoel.
Voor taalknap draaiden we aan het rad en zochten we dezelfde letters.
Voor beeldknap konden we weven in het paddenstoelenhoedje.
Beeldknap: het mini bos.
Beweegknap: neem het gegooide aantal paddenstoelen met een pincet.
Deze week was er ook verkiezing voor de leerlingenraad.
Grote stemming!!
Saji en Batiste zullen onze klas vertegenwoordigen op elke leerlingenraad.
Hij houdt van fietsen, luistert in de auto graag naar Piet piraat en kan heel goed puzzelen.
Even een momentje vol liefde :)
Welke vorm zie je op het hoedje van de paddenstoel?
We keken in een boekje van paddenstoelen.
We probeerden de puzzelstukken bij elkaar te krijgen.
Vrijdag was er ontdekkring en rarara, wat zat er in?Wat een gekke namen. We leerden ook de verschillende onderdelen.
Vrijdag namiddag speelden we nog samen een spel in de kring.
Natuurlijk namen we onze vergrootglazen mee om ze goed te kunnen zien.
Op een grote paddenstoel...
Op vrijdagnamiddag kwam Lentel langs (oud-leerlinge) om pannenkoekjes te bakken. Zo leuk zeg!! Dank je wel Lentel!
Weetje: op donderdag 27 oktober gaan de anemonen op paddenstoelentocht naar het park van Mariënstede. Meer info in het schriftje.
Fijn weekend!
Seppe superfier dat hij in de kijker stond
BeantwoordenVerwijderen