Wat is er allemaal te vinden op een boot?
Boten? Daar heeft bijna iedereen wel iets van liggen!
TOP!
Ook Cleo had een boot mee, een echte!
We konden er de hele week mee spelen.
Maar eerst moest die opgepompt worden. PFIEUWW!
We speelden in de namiddag een verdwijnspel!
Ook bij de boterbloemen werden er wat boten meegebracht om te tonen in de klas en om ermee te spelen. Hier brachten ze al snel aan dat boten voor op het water zijn, vandaar een bak met water in de klas.
De oudste kleuters gingen al aan de slag met hun contractkaart.
Er werd deze week heel wat gewerkt door alle kleuters!!
Voor rekenknap vervolledigden we de patronen.
Voor degene die al cijfers kunnen lezen, was er een uitdaging!
We probeerden de smartgame 'hide and seek' uit.
Ook bij de boterbloemen konden de kinderen de hele week aan de slag met rekenknap. Hier konden ze een boot, een vuurtoren, een anker, ... nabouwen met verschillend materiaal zoals blokken, strijkparels, plasticine en zoveel meer.
We trokken mooie lijnen van de ene naar de ander kant.
Voor beeldknap maakten we de zee met bootje in 3D.
Waar zijn dezelfde bootjes?
Ook de boterbloemen maakten een boot in de zee. Ze konden dit doen door stroken papier te knippen om deze daarna te vouwen volgens een bepaalde plooitechniek! wauw!
Om daarna hun boot in te kleuren.
We maakten een puzzel van een zeilboot.
Nog voor beeldknap knipten we de delen uit en puzzelden een boot.
We speelden met de bootjes in het water.
We knutselden ook al matrozenhoedjes.
De uitdaging hierbij was golvende bewegingen langs de stippen maken.
We tekenden golven wet wasco en gingen erover met waterverf, hoe speciaal is dat.
Hier en daar werden ook al ankers geknutseld.
Aan een anker hangt een ketting, hoe moeten we dat dan doen??
Stroken knippen en in elkaar haken?
Ze doen het toch maar allemaal hé! Fiere begeleidster!
Ook bij de boterbloemen kregen ze nog een beeldknap tegoed. Hier moesten ze eerst de zee en de golven schilderen om daarna hun boot uit te prikken.
Voor rekenknap schreven we cijfers.
Voor beweegknap kleurden we de boot in de juiste kleuren.
Welk kleur van pompon moet hier komen?
Nog voor rekenknap maakten we de vrachtschepen na.
We maakten ankers met de plusblokjes.
We prikten een zeilbootje uit en verfden een bord om een bootje op zee te maken.
Voor beweegknap tekenden we op het bord. De zee met een schip!
Voor beweegknap tekenden we de golven van de zee.
We hingen de haakjes aan de juiste boot.
Voor taalknap legden we de woorden na. WAUW!
Voor beweegknap tekenden we de 'contouren' van het schip.
We bekeken de nieuwe boeken van het project. Er kwamen heel wat vragen en woorden aan bod! Dit werd in een woordenveld gegoten en hangt nu ter herhaling in onze kring.
Maar ook bij de boterbloemen riep ons project veel nieuwsgierigheid op, daarom vlug even snuisteren in de prentenboeken en informatieve boeken over boten.
Ook werden de woorden in de spreekmuur gestopt.
Zo konden de kleuters even gaan luisteren naar al die nieuwe woorden.
Dinsdagnamiddag konden de kleuters zelf boten maken met kosteloos materiaal en zo zelf nagaan wat drijft en zinkt.
Er kon ook meegedaan worden met een bewegingsverhaal bij Rune.
Of even samen spelen!
Yoga op woensdag.
Donderdag was het feest want HIEP HIEP HIEP HOERAAAAA voor Yule en Cylou!
Dank je voor de lekkere taart en cake!!
De anemonen bekeken af en toe een educatief filmpje over boten.
Deze week 'Hoe werkt een sluis?' en 'Wat is een onderzeeër?'
Donderdag: in de kijker kring. Deze week Hailey!
Ze houdt van turnen, zeemeerminnen en heeft twee slaapkamers!
Donderdagnamiddag werden boten geknutseld van eierdozen.
Elke donderdagnamiddag van 15u tot einde komt Kyara een leuke activiteit doen met 3de kleuter.
Het werd een teloefening!
En dan geeft Cleo schrijfdans. Deze week was het 'de boot'.
Vrijdag = strapdag.
De kleuters leerden hoe belangrijk het is om zichtbaar te zijn met de fiets. Ook dat we soms te vaak de auto gebruiken voor kleine afstanden.
Vrijdag werd er geëindigd met veel lawaai!!
We hebben een opruimlied gekozen, ahum! Het opruimen liep niet altijd even vlot dus hadden we hierover een gesprekje. Conclusie: met een lied gaat dat vlotter!
Benieuwd welk liedje het geworden is?
Niet te vergeten: maandag 19/09 is er GEEN school!
Donderdagnamiddag 22/09 gaan we op uitstap naar Menen om eens mee te varen in een bootje.
Wie het ziet zitten om mee te rijden en te begeleiden, stuur aub een mailtje!
FIJN WEEKEND!!
Reacties
Een reactie posten